Een goed vindbare website is onmisbaar voor ondernemers; steeds meer consumenten doen hun aankopen online. Daarbij is de relatie tussen consumenten en ondernemers veranderd. Een consument stapt veel makkelijker over naar een andere aanbieder, als deze een kortere levertijd of een lagere prijs biedt voor hetzelfde product. Voorheen gebeurde dit veel minder vaak; consumenten bezochten structureel dezelfde fysieke winkels in hun dorp of stad. Hoe selecteer je de beste reclamebureaus om jouw organisatie te helpen bij het verbeteren van de vindbaarheid ervan? Zet je in op het gebruik van SEO, Search Engine Optimization, of koop je advertentieruimte in de zoekmachine? In dit artikel lees je er meer over.
Het aanbod aan reclame- en PR-bureaus is de afgelopen jaren fors toegenomen, nu ook de vraag naar hulp bij online marketing toeneemt. Hoe vind je een betrouwbare partij, die jou helpt de zichtbaarheid en naamsbekendheid van je organisatie te verbeteren? Het op verkeerde wijze inzetten op SEO of SEA, het inschakelen van een onervaren of onprofessioneel PR bureau en het onjuist toepassen van bijvoorbeeld linkbuilding kan averechts werken. Het herstel van de schade die dit met zich meebrengt neemt al snel weken tot zelfs maanden in beslag. Voldoende reden om op zoek te gaan naar een betrouwbare, ervaren partij.
Er zijn verschillende websites waarop afnemers recensies over reclamebureaus achter kunnen laten. Het geeft je een goed beeld van de betrouwbaarheid ervan en helpt je tot een weloverwogen keuze te komen. Heb je zelf een reclame- of PR-bureau ingeschakeld in het verleden? Laat in dat geval ook je eigen ervaringen met zo’n partij achter. Het helpt andere ondernemers die hulp kunnen gebruiken bij hun marketingstrategie.
SEO is een van de vormen van online marketing, hetzelfde geldt voor SEA. Er zijn echter nog veel meer manieren om online reclame te maken. Denk bijvoorbeeld ook aan het gebruik van advertenties op sociale kanalen, het opzoeken van de interactie met de doelgroep van de organisatie via Facebook of Instagram en bijvoorbeeld het toepassen van een periodieke nieuwsbrief. Veel organisaties kiezen momenteel nog voor een mix van online- en offline marketing. Combineer de activiteiten op het internet bijvoorbeeld met een persbericht in een lokaal nieuwsblad, wanneer je een prestatie hebt neergezet of een lokaal evenement sponsort. Lokale, offline zichtbaarheid komt de betrouwbaarheid van de organisatie doorgaans ten goede.