Leer SEO met deze stap voor stap handleiding
Als je denkt dat een positie bovenaan Google 'mazzel' is, dan heb ik nieuws voor je. Voor zo'n mazzelpik, die beland bovenaan de top van de SERP (Search Engine Result Page), kun je er zeker van zijn dat er onder de oppervlakte veel werk gedaan is om dit mogelijk te maken.
Dat werk wordt SEO (Search Engine Optimization) genoemd, en kan vrij complex zijn, maar als je het eenmaal onder de knie hebt, wordt het een tweede natuur. Dus in dit artikel ga ik het complexe proces van pagina SEO (on-page SEO) uitleggen in een stapsgewijze, visuele SEO handleiding om dit te realiseren.
Klaar om pagina SEO te leren, hoger te scoren en meer verkeer naar je website te krijgen?
Inhoud van dit artikel:
Wat is On-Page SEO?
Zoals de naam suggereert, verwijst On-Page SEO naar de optimalisaties die je aanbrengt op een specifieke pagina op je website om deze hoger te laten scoren in de SERP voor zoekopdrachten die verband houden met het zoekwoord waarop het is gericht. Sommige van die optimalisaties zijn zichtbaar op de pagina zelf, andere bevinden zich achter de schermen. Dit vertaalt zich in meer relevant verkeer naar die pagina, en hoe meer pagina's op je website zijn geoptimaliseerd, hoe sterker je SEO kracht wordt.
Download de pagina SEO checklist als pdf
On-page SEO versus off-page SEO
Om het verschil tussen on-page SEO en off-page SEO te begrijpen, kun je het beste teruggaan naar de basisprincipes van SEO. Er zijn drie kerntypen van SEO:
- On-page SEO verwijst naar optimalisaties die rechtstreeks zijn gedaan aan de pagina die je probeert te optimaliseren, zoals het verbeteren van de inhoud of het toevoegen van zoekwoorden.
- Off-page SEO verwijst naar optimalisaties op andere pagina's van je website, of met andere sites, om je pagina te helpen scoren, zoals met backlinking, vermeldingen, sociale promotie, gastartikelen, PR en meer.
- Technische SEO verwijst naar optimalisaties met betrekking tot de broncode van de website, sitemap, snelheid, beveiliging, gestructureerde gegevens en nog veel meer.
Hoewel de overlappende cirkels er mooi uitzien, worden ze op die manier gepresenteerd omdat deze inspanningen allemaal met elkaar verbonden zijn. Je krijgt bijvoorbeeld geen backlinks (off-page) als je pagina inhoud niet van goede kwaliteit is (on-page), en het comprimeren van afbeeldingen (on-page) helpt bij de paginasnelheid (technisch).
On-page SEO Handleiding
In de rest van dit artikel leer je hoe je pagina SEO als nooit tevoren kunt uitvoeren. Maar zoals ik al zei, het kan vrij heftig zijn, dus hier, het overzicht van de on-page SEO checklist:
- Zoekwoord onderzoek
- Kwaliteit van inhoud
- Plaatsing van zoekwoorden
- Afbeeldingen
- Titel
- Koppen
- Meta omschrijving
- URL
- Links
- Technisch
- Versheid van inhoud
1. Zoekwoord onderzoek
Doe als eerste en bovenal je zoekwoordenonderzoek. Je kunt geen van de stappen in dit artikel uitvoeren als je niet weet op welk zoekwoord je de pagina wilt laten scoren. We laten je hier zien hoe je zoekwoordonderzoek doet, maar hier zijn een paar tips:
- In je blogposts / artikelen zul je het grootste deel van je zoekwoordtargeting en on-page SEO doen.
- Gebruik hulpprogramma's voor je zoekwoordonderzoek om zoekwoorden te vinden met een behoorlijk volume en weinig concurrentie.
- Target één zoekwoord of zoekwoordthema per pagina. Dit artikel richt zich bijvoorbeeld op het zoekwoord 'on-page SEO', 'on-page seo checklist' en 'wat is on-page seo', want als ik afzonderlijke berichten over elk zoekwoord zou schrijven, zouden ze tegen elkaar strijden in de SERP.
- Google je zoekwoorden. Als je alle onderstaande stappen uitvoert, maar de inhoud van je pagina komt niet overeen met de intentie van het zoekwoord waarop je je richt, dan ga je niet scoren!
2. Kwaliteit van inhoud
Google definieert thin content (bijv. gekopieerde inhoud) als niet-authentiek en dit biedt weinig waarde, zoals automatisch gegenereerde kopieën, gekopieerde partnerpagina's, geschraapte inhoud en doorstuur pagina's.
Maar alleen omdat je pagina niet aan de bovenstaande criteria voldoet, wil nog niet zeggen dat je inhoud niet mager is. Het belangrijke woord hierboven is 'waarde'. Als je wilt dat je pagina scoort voor het zoekwoord waarop het is gericht, moet het voldoen aan de volgende punten:
- Betrouwbaar: de informatie is nauwkeurig en maakt de belofte van de kop waar.
- Nuttig: biedt de informatie die een gebruiker zoekt wanneer hij op dat trefwoord zoekt.
- Actiegericht: alle 'wat' moet beantwoord worden met een 'hoe', zelfs als dat een link naar een externe bron betekent.
- Leesbaar: informatie is geordend, overzichtelijk via kopteksten, leest alsof een mens het heeft geschreven en tekst wordt opgedeeld door afbeeldingen, opsommingstekens, opvallende citaten en andere visuele elementen.
- Lang genoeg: als de pagina die je optimaliseert een blogpost is, streef dan naar minimaal 1500 woorden. Hubspot beveelt 2.100-2.400 woorden aan op basis van de gemiddelde lengte van de top 50 blogberichten, maar vermeldt ook dat een derde van die topberichten minder dan 1.500 woorden bevatte.
- Overdrijf niet: d.w.z. het gebruikt niet veel woorden om weinig te zeggen.
3. Plaatsing van zoekwoorden
Als je kwaliteitsinhoud schrijft als een mens, zullen het zoekwoord en de gerelateerde LSI-zoekwoorden (woorden die een relevante connectie hebben met jouw hoofdzoekwoord) op natuurlijke wijze in de tekst voorkomen. Maar er zijn enkele plekken waar je opzettelijk je doelzoekwoord moet plaatsen. Dit zijn:
- Paginatitel: Dit is de titel van de pagina zoals deze op de pagina wordt weergegeven <h1>.
- Title tag: Dit is de titel van de pagina zoals deze wordt weergegeven in de zoekmachines <title>.
- In de eerste 100 woorden van de pagina: Zorg ervoor dat dit op een natuurlijke manier is opgenomen.
- Koppen: idealiter in ten minste twee <H2> koppen op de pagina.
- Meta omschrijving: Dit is de samenvatting van je pagina die in de zoekmachines verschijnt <meta name="description" content="Mijn omschrijving">.
- ALT tekst van afbeeldingen: De alternatieve tekst van een afbeelding.
- Bestandsnaam van afbeelding: sla een afbeelding niet alleen op als "plaatje-1" of "overzicht".
4. Afbeeldingen
Afbeeldingen op zichzelf zijn een optimalisatie op de pagina, omdat ze lezers geïnteresseerd houden in een pagina, en de tijd die een bezoeker op de pagina besteedt speelt een rol bij de rangschikking. Maar afbeeldingen doen meer op een pagina dan je zou denken. Hier is je checklist voor afbeeldingen:
- Optimaliseer voor snelheid: verklein je afbeeldingen zodat hun breedte de maximale breedte van de pagina niet overschrijdt (je site past ze automatisch aan, maar hiervoor zijn nog steeds verzoeken aan de server nodig) en comprimeer ze om de bestandsgrootte te verkleinen zonder aan kwaliteit in te leveren (ik gebruik tinypng.com omdat het snel en gratis is en er een schattige panda op de pagina staat. ;-) Als je een bijzonder grote website hebt met veel afbeeldingen, kun je misschien ook kijken naar een content delivery network (CDN).
- Alt tekst toevoegen: Dit is het alternatief voor tekst van een afbeelding. Dit is hoe je Google vertelt (en hoe schermlezers blinden en slechtzienden kunnen vertellen) waar je afbeelding over gaat en moet het zoekwoord bevatten waarop je je richt.
- Voeg waarde toe: Gebruik afbeeldingen om de concepten op je pagina te illustreren, zoals met grafieken, schermafbeeldingen en zelfs je eigen illustraties.
- Vervang tekst niet door afbeeldingen: Alt tekst bestaat uit slechts een paar woorden, dus als je een afbeelding gebruikt om informatie over te brengen die relevant is voor het zoekwoord waarop je je richt, zorg er dan voor dat je die informatie ook in de tekst van de pagina plaatst.
- Bestandsnaam optimaliseren: de naam van het afbeeldingsbestand dat je naar je pagina uploadt, moet het trefwoord bevatten waarop je je richt. Vervang spaties in de bestandsnaam met streepjes of underscores. Anders worden ze vervangen door "%20" of andere onzinnige karakters die er niet betrouwbaar uitziet en die van invloed kan zijn op de positie van je afbeelding in de zoekresultaten voor afbeeldingen.
5. Titel
Er zijn twee verschillende titels voor een bepaalde webpagina op een website:
- Title tag: ook wel de metatitel of SEO-titel genoemd, dit is de titel van de pagina zoals deze wordt weergegeven in de zoekresultaten. Een optimale titeltag is 60 tekens of minder en bevat het trefwoord waarop je je richt. Zorg ervoor dat je het zoekwoord vooraan in de kop plaatst om ervoor te zorgen dat het niet wordt afgekapt op kleinere schermen.
- H1 tag: Dit is de titel van de pagina die lezers zien wanneer ze op de pagina zijn. Je hebt hier meer ruimte om creatief te zijn en waarde over te brengen, maar het moet nog steeds het zoekwoord bevatten.
Je title tag en H1 tag hoeven niet verschillend te zijn, maar het is goed om te weten dat je deze optie hebt. Hoe dan ook, een sterke kop is een must voor on-page SEO, omdat het van invloed is op het feit of gebruikers al dan niet doorklikken naar je pagina. Een sterke kop:
- Brengt waarde over. Wat zit er in voor de lezer? "3 vitamines om vandaag te proberen" geeft me geen reden om te klikken. "3 vitamines die de slaap verbeteren" daarentegen wel.
- Belooft niet te veel. Noem het geen ultieme handleiding als het er geen is, en verander het niet zodat het overeenkomt met andere toppagina's voor die zoekopdracht als het die inhoud niet bevat.
- Is beschrijvend. "Pakketten" kan werken als een paginatitel op je website, maar in de zoekmachine resultaten kan dit van alles betekenen. Kies in plaats daarvan voor "Betaalbare webhosting pakketten".
- Is interessant. Dit betekent niet het gebruik van hoofdletters, hyperbolische woorden of uitroeptekens! Gebruik krachtige woorden, zoals 'supercharge' in plaats van 'verbeteren'.
6. Koppen
Koppen worden gebruikt om de informatie op je pagina te ordenen in duidelijke secties en subsecties. Deze geven aan de lezers de hiërarchie van de pagina weer, maar Google moet dat ook weten om de relevantie ervan voor het zoekwoord waarop je je richt te begrijpen. Maar het kan geen koppen identificeren op basis van de lettergrootte en de dikte van het lettertype zoals wij dat kunnen. In plaats daarvan bekijkt Google de HTML.
Er zijn zes soorten heading tags. Als je een CMS zoals WordPress, SquareSpace, enz. gebruikt, zie je een vervolgkeuzemenu met koptags in je editor (je kunt de grootte van deze koppen ook aanpassen), maar je kunt ze ook handmatig toepassen in de HTML-code.
- <H1> is de titel van de pagina; je zou slechts één H1 per pagina moeten hebben.
- <H2> gebruik je voor de hoofdsecties van je inhoud. Een goed geoptimaliseerde pagina kan tussen de twee en 22 H2's bevatten, afhankelijk van hoeveel inhoud er is, maar je moet er altijd ten minste twee hebben die de zoekwoorden bevatten waarop je je richt. gemakkelijk te doen met een sectie in je bericht en een conclusie.
- <H3> deze worden gebruikt om de verschillende punten in elke H2 sectie verder te labelen. Gebruik deze waar nodig, maar forceer het niet en maak je niet teveel zorgen over het hebben van zoekwoorden hier.
- <H4> tot <H6> Deze koppen hebben niet echt een SEO waarde, en als je je inhoud zo ver opknipt, zal het waarschijnlijk niet erg leesbaar zijn. Ik gebruik soms H4's, maar slechts één keer op een blauwe maandag.
Heading-tags stellen Google ook in staat om je pagina weer te geven in resultaten voor meer specifieke zoekopdrachten met betrekking tot de pagina, waardoor je meer kansen krijgt om op de eerste pagina van Google te belanden. Het belangrijkste om te onthouden wanneer het gaat over koppen is ervoor te zorgen dat ze beschrijvend zijn. Een lezer moet in staat zijn om de kern van de pagina te begrijpen door gewoon de koppen te lezen.
7. Meta omschrijving
De meta omschrijving is de beschrijving van je pagina die onder de titel in de zoekresultaten verschijnt. Beschouw het als de advertentie voor je pagina, aangezien een goed geschreven metabeschrijving de zoekers vertelt dat je bericht hun vraag zal beantwoorden en hen zal laten klikken. Dit is je checklist voor metab omschrijvingen:
- Houd het onder 150 tekens.
- Voeg het zoekwoord toe waarop je je richt, en gerelateerde zoekwoorden als dit logisch is.
- Maak het actiegericht en communiceer de voordelen. Bijvoorbeeld:
"Dit bericht bevat een lijst met krachtige woorden en alternatieve versies van veelgebruikte woorden die je in je marketingmateriaal kunt gebruiken."
"Schrijf meer gedenkwaardige marketingteksten met deze lijst met meer dan 350 krachtige woorden en zinnen - voor e-mails, blogs, sociale media, advertenties en meer!"
Google gebruikt niet altijd de metabeschrijving die je hebt opgegeven. Het maakt ze dynamisch op basis van je inhoud en op basis van de zoekopdracht. Daarom is het belangrijk om die koptags daarin te hebben. Houd er ook rekening mee dat de metabeschrijving ook wordt weergegeven in voorbeeld fragmenten, zoals degene die je op sociale media ziet.
8. URL
De meeste, zo niet alle CMS'en genereren automatisch een URL voor je pagina, soms de titel die je eraan hebt gegeven of soms een reeks cijfers. Je wilt deze URL aanpassen om:
- Het zoekwoord te bevatten waarop je je richt
- Streepjes in plaats van spaties te gebruiken
- Het kort te houden. In bijna alle gevallen volstaat het zoekwoord zelf.
9. Links
Er zijn twee soorten links betrokken bij pagina SEO: interne links en externe links (ook wel backlinks genoemd). Hier zijn de basisprincipes:
Externe links
Dit zijn de links op je pagina die gebruikers naar andere domeinen leiden. Een best practice voor on-page SEO is om te linken naar websites met een hoge domeinautoriteit die over hetzelfde onderwerp gaan. Dit helpt Google om je pagina meer te vertrouwen.
Interne links
Dit zijn de links op je pagina die de lezer naar andere pagina's op je website leiden. Je pagina moet niet alleen interne links bevatten, maar ook andere pagina's op je site moeten linken naar de pagina die je aan het optimaliseren bent.
In elk geval met linken, moet de ankertekst specifiek zijn voor de pagina waarnaar je linkt en het trefwoord bevatten waarop het is gericht. Dit zorgt niet alleen voor een betere gebruikerservaring, maar hoe meer links naar je pagina die het trefwoord als ankertekst gebruiken, hoe groter je kansen op hogere ranking.
10. Een *paar* technische optimalisaties
Ik weet het, ik weet het, dit is geen technische SEO checklist, maar zoals ik al eerder zei, de verschillende soorten SEO zijn met elkaar verbonden. Hieronder staan enkele dingen die al aanwezig zouden moeten zijn, maar die soms glitches bevatten, zodat ze eenvoudig kunnen worden opgelost als je pagina niet zo goed presteert als je had verwacht.
- Mobielvriendelijkheid: Je site als geheel moet worden gebouwd met een responsief ontwerp, wat betekent dat deze zich aanpast aan elk schermformaat, maar soms vallen er elementen buiten de pagina. Als je bijvoorbeeld een video hebt ingesloten of een tabel aan je pagina hebt toegevoegd, controleer dan nogmaals of deze goed wordt weergegeven op mobiele apparaten.
- Doorzoekbaarheid: Je pagina kan niet worden gerangschikt als deze niet is geïndexeerd. En het kan niet worden geïndexeerd als het niet kan worden gecrawld. Als je website in de zoekresultaten verschijnt, is deze geïndexeerd. Maar soms worden blogposts of pagina's om de een of andere reden per ongeluk niet geïndexeerd. Als een pagina onverwacht weinig verkeer krijgt, controleer dan de achterkant van de pagina in je CMS om er zeker van te zijn dat indexering niet is uitgeschakeld. Als dit niet het geval is, kun je Google Search Console gebruiken om het probleem op te lossen.
- Sociale knoppen: Dit gebeurt op siteniveau, meestal via een plug-in, en maakt het voor anderen gemakkelijker om je inhoud te delen. Zorg ervoor dat de plug-in je site niet vertraagt.
- Paginasnelheid: Paginasnelheid is een rankingfactor en te grote afbeeldingen zijn niet het enige dat een pagina onderuit kan slepen. Gebruik PageSpeed Insights om de snelheid van je individuele pagina's te controleren. Deze tool vertelt je wat je moet doen als je een slechte score hebt.
11. Versheid van inhoud
Het belang van de versheid van je inhoud kan variëren, afhankelijk van de zoekopdracht, maar het is belangrijk om elke pagina die je wilt rangschikken regelmatig bij te werken om de waarde ervan te behouden. Ik heb hier een complete checklist voor het vernieuwen van inhoud, maar voor een voorproefje zijn hier enkele updates die je kunt maken:
- Update of voeg nieuwe informatie toe.
- Voeg links naar nieuwe inhoud toe en repareer kapotte links.
- Vervang oude afbeeldingen (vooral grafieken en screenshots).
- Controleer of de intentie van het zoekwoord niet is veranderd.
Gratis on-page SEO testers
Zoals je nu kunt zien, is een paginapositie bovenaan Google niet zomaar een fluitje van een cent. Er gaat veel werk in zitten, en dit geldt voor elke pagina op je website. Gelukkig zijn er on-page SEO checkers om je hierbij te helpen.
- SEO tools: Gratis proefversies van sites zoals Ahrefs en Semrush kunnen uitgebreide audits op je website uitvoeren om te controleren op on-page, off-page en technische SEO factoren. Deze zijn het beste voor SEO specialisten die weten waar ze op moeten letten en hoe ze de resultaten moeten lezen. Een meer eenvoudige en zeer handige tool is de On-Page SEO Checker van Wincher. Het doel van deze tool is om mensen die met SEO werken te helpen om snel veelvoorkomende fouten met betrekking tot SEO op de pagina te identificeren. Wincher heeft ook een uitgebreide tool voor het onderzoeken van je keyword ranking in Google. Deze keyword tool kun je gratis uitproberen. Besluit je om dit vernuftige programma te blijven gebruiken dan kun je 30 euro korting krijgen met code 'WELCOME30'
- WordPress-plug-ins: Namelijk Yoast, die een score en suggesties geeft over de leesbaarheid en trefwoordtargeting van je inhoud. Neem deze suggesties echter met een korreltje zout.
- SEO checkers: deze tools zijn beginnersvriendelijker. De gratis SEO check van SeoSos biedt een rapport zoals hieronder, waarin wordt uitgelegd wat de resultaten betekenen en welke actiepunten de prioriteit hebben.
Krijg meer websiteverkeer met de juiste on-page SEO
Misschien zie je nu waarom er zoveel werk bij on-page SEO komt kijken. Maar hoe meer je het doet, hoe gemakkelijker het wordt en hoe meer verkeer je naar je website trekt. Om het samen te vatten, hier is hoe je on-page SEO doet:
- Doe je zoekwoordonderzoek en target slechts één zoekwoord of zoekwoordthema per pagina.
- Schrijf nauwkeurige, georganiseerde, bruikbare en diepgaande inhoud op het beoogde zoekwoord
- Plaats je zoekwoord in de titel, koppen, afbeeldingen, metabeschrijving, URL en eerste 100 woorden van de pagina.
- Comprimeer en verklein afbeeldingen en neem het trefwoord op in de alt tekst en bestandsnaam.
- Gebruik een pakkende titel die waarde uitstraalt, voorzien van het zoekwoord.
- Gebruik koppen om informatiehiërarchie over te brengen, met het trefwoord in ten minste twee H2-koppen.
- Schrijf een op de voordelen gerichte metabeschrijving die het trefwoord bevat.
- Voeg 1 tot 3 externe links toe naar sites van hoge kwaliteit plus interne links.
- Houd de URL kort, beschrijvend, met streepjes tussen woorden en voeg het trefwoord toe.
- Controleer op mobiele compatibiliteit, paginasnelheid en indexering.
- Update en vernieuw de pagina-elementen regelmatig om de inhoud actueel te houden.