In een tijd waarin het ontzettend belangrijk is voor bedrijven om vindbaar te zijn op Google is het belangrijk om alle facetten rondom je website zo goed mogelijk te optimaliseren om in ieder geval op de eerste pagina te staan. In 2025 draait het om autoriteit, betrouwbaarheid en zeker om linkbuilding. Terwijl trends komen en gaan blijkt een linkbuilding bureau een rots in de branding van je SEO-strategie. Wij leggen je in dit artikel uit waarom linkbuilding deel uit moet maken van je SEO-strategie in 2025!
Google’s algoritme is constant aan het veranderen, maar een aspect blijft hier hetzelfde: links zijn stemmen van vertrouwen. Wanneer een andere relevante website naar jouw site linkt, is dat in de ogen van Google een digitale aanbeveling. Google ziet dit als een aanbeveling van een goede betrouwbare vriend. Daardoor beveelt Google dit vervolgens aan bij mensen die op zoek zijn naar de product/dienst die de aanbeveling aanbiedt. Maar niet elk linkje is gelijk. In 2025 kijkt Google vooral naar de kwaliteit en niet naar het aantal links. Links van gerenommeerde domeinen, niche blogs met autoriteit, en content die echt waarde toevoegt. Linkfarms behoren niet meer tot de strategie van linkbuilding in 2025, dit hoort thuis in het SEO-museum, ergens tussen keyword stuffing en onzichtbare tekst. Linkbuilding is niet alleen goed voor je vindbaarheid maar het helpt ook echt om je bedrijf op de kaart te zetten. Een goed geplaatste link op een invloedrijk platform kan zorgen voor een golf aan nieuwe bezoekers, en dit kan weer in nieuwe business resulteren.
In 2025 gebruikt Google E-E-A-T, dit staat voor experience, expertise, authoritativeness en trustworthiness. Google wil weten of je weet waar je het over hebt, of je ervaring hebt met je onderwerp, en of anderen je daarin erkennen. Een link van een expert blog in zijn/haar vakgebied scoort hoger dan een algemene link van een vaag online magazine met drie lezers waarvan er twee bots zijn. Digitale PR kan zorgen voor een glimlach op het gezicht van je marketing team. Een goede PR-stunt met goede nieuwe unieke data, opvallende onderzoeken of een originele invalshoek kan zorgen voor veel backlinks, waardoor je natuurlijke backlinks krijgt en hoger in Google kan komen te staan. Ook is het niet de bedoeling dat je honderden koude mails gaat sturen, het is noodzakelijk om goede relaties op te bouwen met echte journalisten, influencers, contentmakers en niche platforms.
Wat belangrijk is om te weten is dat linkbuilding zeker geen sprint is, het is een marathon met verschillende hindernissen en af en toe een banenverschil. Het is een uitdagende manier om hoger in Google te komen te staan. Veel bedrijven denken, “dit doen we er wel even bij”, maar zonder een gerichte strategie wordt dit geen succes. Zorg er dus voor dat wanneer je gaat linkbuilden dat je links niet allemaal dezelfde ankerteksten bevatten. Wanneer er 20 links naar jouw website linken met “beste makelaar Amsterdam 2025” gaan de alarmbellen af bij Google. Houd het natuurlijk, gebruik branded anchors en varieer in je ankerteksten. Wil je zelf met linkbuilding aan de slag gaan of laat je het door een linkbuilding bedrijf doen? Wij hopen je in ieder geval met dit artikel een beter beeld te hebben gegeven van linkbuilding in 2025!